Om Bebyggelsestruktur

”Antagandehandling, Kommunfullmäktige 31 oktober 2018, § 182″ 

 


Utbyggnad, huvudsakligen bostäder



Planerad ortsutbyggnad

 

Utbyggnad verksamhet



Utbyggnad störande verksamhet



Utredningsområde 

 

Område för vindkraftsutbyggnad

lis-utan-bakgrund 

Område för landsbygdsutveckling i strandnära läge (LIS)

Ny bebyggelse förläggs i första hand till staden Alingsås, som är kommunens naturliga centrum och där störst tillväxt sker. Västra Bodarna och Ingared – Hemsjö är båda områden belägna i goda kollektivtrafiklägen där efterfrågan på bostäder råder, och en viss del av utbyggnaden ska därför förläggas dit. Stationsläget Norsesund ligger i grannkommunen Lerum, och en fortsatt planering runt stationen bör ske i samverkan med Lerums kommun i en gemensam fördjupning av översiktsplanen.

Sollebrunn ges möjlighet att utvecklas som servicecentrum i den norra kommundelen och i övriga orter ska finnas beredskap för ny bebyggelse som kan stärka serviceunderlaget och bidra till lokalsamhällenas utveckling.

Utbyggnadsprincipen för staden och orterna är att nya bostäder ska komplettera befintligt bostadsutbud med olika typer av bostäder. En blandad bebyggelsestruktur är en viktig förutsättning för integration och kan ge människor möjlighet att bo kvar i samma område vid ändrad livssituation. Stationslägen och centrumområden ska få bättre underlag genom komplettering och omvandling mot tätare utformad bebyggelse med blandade funktioner av bostäder, service och arbetsplatser.

Viktiga inslag i den byggda miljön är gröna oaser i form av mindre parker, träd och vatten, vilka bidrar till närrekreation i staden och orterna. Kulturhistoriskt värdefulla miljöer och identitetsskapande särdrag i bebyggelsen ska utvecklas och tas tillvara.

Hållbar utveckling

Genom att främja en utbyggnadsprincip som bygger på sammanhållen bebyggelse och där förtätning sker inifrån, skapas förutsättningar för gemensamt utnyttjande av infrastruktur och tekniska system. Sammanhållen bebyggelse skapar även bättre förutsättningar för nyttjande av kollektivtrafik och minskat bilberoendet, vilket genererar fördelar både ur ekologiska och sociala perspektiv. Kollektiva färdmedel alstrar mindre fossila utsläpp jämfört bilen och ur ett socialt perspektiv är kollektiva färdmedel mer jämställda, eftersom det kräver mindre ekonomiska resurser att åka kollektivt jämfört med att åka bil. Planeringen ska därför främja god tillgång till kollektivtrafik för skolor, förskolor, arbetsplatser och andra viktiga målpunkter i kommunen.

Varierad bebyggelse med olika upplåtelseformer och bostäder i olika storlekar och prisklasser möjliggör för ökad social hållbarhet med minskad segregation. Offentliga miljöer och icke-kommersiella samlingsplatser är viktiga ur ett socialt perspektiv, och ska utformas för att vara tillgängliga och trygga. Fler kvinnor än män känner sig otrygga utanför sina bostadsområden under kvällstid, vilket kan leda till begränsningar i vardagen. Att arbeta med belysning i offentliga miljöer är ett sätt att skapa ett tryggare och mer jämställt Alingsås. En blandning av funktioner i bebyggelsestrukturen med bostäder, arbetsplatser, service och grönområden, kan medverka till att skapa en tryggare stad då fler är i rörelse under dygnets olika timmar.

Vid avvägning mellan utbyggnad av tätorter och vid byggande på landsbygden ska i första hand jordbruksmark bevaras. Undantag kan förekomma där ianspråktagandet främjar god bebyggelsestruktur och sammanhållna tätorter, och där inga andra rimliga alternativ finns. Miljöanpassade hus och satsningar på energisnålt byggande ska fortsatt ingå i Alingsås kommuns profilering och är ett sätt att uppnå social, ekologisk och ekonomisk hållbarhet.


Bebyggelsestruktur

Nya bostäder

Arbetsplatser och service

Besöksnäring och landsbygdsutveckling
Relaterad information
Alingsås kommun, Flerårsstrategi 2018-2020 (2017) med tillhörande tillväxtprogram

 

image_pdfimage_print