Om Miljö- och riskfaktorer
”Antagandehandling, Kommunfullmäktige 31 oktober 2018, § 182″
Kommunens viljeinriktning vid planering
• Insatser ska göras för att minska störningarna utmed bullerutsatta stråk.
• Gemensamma avloppsanordningar ska i första hand väljas.
• Det ska finnas höga ambitioner för förbättringar av avloppsanläggningar med otillfredsställande rening. Områden runt sjöar och vattendrag som är särskilt belastade av närsaltsutsläpp ska prioriteras.
• Vid planläggning ska bebyggelse och verksamheter lokaliseras till områden som är lämpliga utifrån framtida klimataspekter.
• Vid planläggning ska inom- och utomhusmiljöer planeras så att framtida negativa effekter av ett förändrat klimat kan minska.
• Utsläppen av växthusgaser ska minska genom en energieffektiv omställning samt en omställning mot förnybar energi.
• Endast inom områden utan översvämningsrisk kan bostäder och anläggningar med samhällsviktiga funktioner anläggas. I annat fall måste särskild utredning föregå lokalisering och åtgärder vidtas.
• Klimatanpassningsåtgärder ska användas för att minska konsekvenserna vid extrema väderhändelser så som plantering av träd, grönytor, tekniska system, dammar, pumpar, husens lokalisering, översvämningsbara källare m m. Vid planering av nya områden bör sekundära avrinningsvägar som gator, gångvägar, parker m m utredas som kan avleda överskottsvatten vid stora nederbördsmängder utan att skada bebyggelsen.
• Vid planering och byggande måste stabiliteten klarläggas i områden där det finns risk för bristande stabilitet. Stabilitetsrisken ska även beaktas med hänsyn till ett förändrat klimat. Åtgärder måste vidtas också för befintliga bebyggelseområden.
Vid planläggning och i ärenden om bygglov eller förhandsbesked ska hänsyn tas till sociala, ekologiska och tekniska riskfaktorer som kan påverka människors hälsa och säkerhet. Exempelvis kan verksamheter och anläggningar i vissa fall innebära risker eller störningar för samhället som måste beaktas i den fysiska planeringen. Även naturolycksrisker som översvämning, sked och erosion ska uppmärksammas och lokalisering av byggnader och samhällsviktiga funktioner m m ska ske så att riskerna minimeras. För att få en helhetsbild av de risker som finns i ett samhälle och för att kunna planera för ett långsiktigt hållbart samhälle ska även hänsyn tas till sociala risker. Sociala riskfaktorer kan vara segregation, ojämn åldersstruktur och sabotage.
Risk- och sårbarhetsanalys
Alingsås kommun har under flera år arbetat med riskanalyser för kommunens verksamheter. Risk- och sårbarhetsanalysen ger en bild av de troliga riskkällor, som finns inom kommunen. Dessa riskkällor är sådana som vid en olyckshändelse bedöms kunna medföra skador på människors liv och hälsa, egendom och miljö samt också utgöra en påfrestning på kommunen som helhet och den kommunala verksamheten. Risk- och sårbarhetsanalysen ligger till viss del till grund för detta kapitel.
Miljö- och riskfaktorer
Miljöskydd Buller och vibrationer Risker Verksamheter som kräver särskild hänsyn Klimat Översvämningsrisk Erosion, skred- och rasrisk