Ekonomiska konsekvenser
”Antagandehandling, Kommunfullmäktige 31 oktober 2018, § 182″
Utgifter och intäkter för kommunen
I planen redovisas på en översiktlig nivå hur och var ny bebyggelse ska tillkomma, hur den bebyggda miljön ska behandlas och hur mark- och vattenområden ska användas för att för att i framtiden kunna bibehålla värden för natur- och kulturmiljövård, friluftsliv etc. En översiktsplan har en lång tidshorisont när det gäller genomförandet.
Det får ekonomiska konsekvenser för både kommunen och andra aktörer när förslagen i planen ska genomföras. Ingen närmare analys av samhällsekonomiska konsekvenser eller kommunens kostnader är gjord. Kostnader för planering och genomförande av planer avspeglar sig fortlöpande i kommunens budget på lång och kort sikt. Kostnader för åtgärder på kort sikt är lättare att överblicka.
Tillväxtprogram
För att sammanfatta och åskådliggöra Alingsås planerade utveckling arbetar kommunen med ett tillväxtprogram som uppdateras årligen. Tillväxtprogrammet utgår från kommunens olika mål och strategier. Programmet redovisar bland annat tids- och finansieringsplaner för bostäder, verksamhetsområden och infrastrukturprojekt med utgångspunkt i översiktsplanen.
Bebyggelse och kommunal service
Kommunen kommer initialt att behöva lägga resurser på fortsatt planering av nya bebyggelseområden. Översiktsplanens inriktning bidrar till flera samhällsekonomiska vinster genom att majoriteten av de områden som pekas ut är i centrala lägen. Mark på annat håll sparas för grönområden och det blir lättare att använda sig av gång eller cykel som transportmedel. Samtidigt blir det kostnadseffektivt då infrastrukturutbyggnad kan minimeras.
En utgångspunkt för den kommuntäckande planeringen är att det ska ske en befolkningstillväxt, framförallt i och kring Alingsås stad. Det kräver att kommunen är attraktiv att bostätta sig i och har framförhållning i planeringen av kommunal service för barnomsorg och skolverksamhet, fritidsaktiviter etc. Detta medför i sin tur kostnader för att bland annat bygga nya daghem, skolor och fritidsanläggningar.
Näringsliv
Ett större befolkningsunderlag samt en utveckling av tätorternas centrum attraherar även fler företag och leder till gynnsamma förutsättningar för näringslivet. Utökade kommunikationer i form av förbättrade vägar och järnvägar leder också till bättre förutsättningar för företag att lokalisera sig i området vilket är ekonomiskt gynnsamt för kommunen. Samtidigt ger det positiva effekter för den regionala tillväxten.
Investeringar i infrastruktur
Översiktsplanens utgångspunkt att bygga inom goda kollektivtrafiklägen och förtäta staden leder till samhällsekonomiska vinster och lägre kostnader, bland annat genom att ny utbyggnad av infrastruktur kan minimeras. Alingsås blir därmed en attraktivare stad att bostätta sig i. Samtidigt kan restiderna minska för de som behöver och har möjlighet att pendla till andra orter i regionen.
Vatten och avlopp
Utbyggnad av bostads- och verksamhetsområden enligt planens förslag kräver investeringar i VA-nätet. Kapaciteten i reningsverken är god. I kommunens VA-strategi redovisas hur utbyggnad ska ske av kommunalt VA-nät i några områden med otillfredsställande VA-lösningar. VA-strategin omfattar investeringar de närmaste åren, men tar inte upp investeringar på längre sikt.
Gång- och cykelvägar, kollektivtrafik
I en bilaga till FÖP Staden Alingsås redovisas ett antal förslag till åtgärder för att förbättra situationen för gång- och cykeltrafikanter i Alingsås och för att öka antalet kollektivtrafikresenärer. Förslagen omfattar utbyggnad av gång- och cykelvägnätet och utveckling av knutpunkterna för kollektivtrafik med fler parkeringsplatser och bättre service. De omfattar även åtgärder som ska förändra attityden till kollektivtrafik så att andelen som väljer att åka kollektivt i stället för bil blir fler. Förslagen kräver kommunalt engagemang med ekonomiska och personella resurser för planering och genomförande av åtgärderna. En trafikplan för Alingsås stad har tagits fram år 2012. En utbyggnad av gång- och cykelvägnätet samt beteendeförändringar ger positiva samhällsekonomiska konsekvenser genom bättre folkhälsa och därigenom färre sjukskrivningar. Transporter i form av gång eller cykel bidrar heller inte till negativa miljöeffekter i form av luftföroreningar och buller.
Konsekvenser
Miljökonsekvensbeskrivning Sociala konsekvenser Ekonomiska konsekvenser