Västra Stambanan
”Antagandehandling, Kommunfullmäktige 31 oktober 2018, § 182″
Västra stambanan, extra dubbelspår reservat i bef. sträckning
Tunnelreservat, Västra Stambanan
Extra dubbelspår
Västra Stambanan är av riksintresse för infrastrukturen. I planen förutsätts att Västra Stambanan i framtiden ska byggas ut från nuvarande dubbelspår till fyrspår genom kommunen, och att det genomförs kapacitetshöjande åtgärder utefter banan. En utbyggnad av vändspår på Alingsås station ska öka kapaciteten. Ytterligare två spår ger förutom höjd kapacitet också kommunen möjlighet att på sikt skapa två nya stationslägen i Lövekulle-Stadsskogen respektive Sävelund-Bälinge.
Mark för ytterligare ett dubbelspår reserveras 15 meter på vardera sidan om befintlig järnväg. Med skyddszoner (bebyggelsefria zoner) på 30 meter från spåret blir zonen för extra dubbelspår ca 45 meter på varje sida om nuvarande spår.
Tunnel
Tunnelalternativet möjliggör alternativ framtida järnvägssträckning. En utbyggnad av ett nytt dubbelspår i ny sträckning skulle ge bättre framkomlighet samt möjlighet till högra hastigheter samt överflyttning av transporter med farligt gods. En ny järnvägssträckning förutsätter en tunnellösning med hänsyn till bebyggelse, terräng samt natur-, kultur- och rekreationsvärden.
Trafikstruktur
Västra stambanan Väg E20 Stråket Borås-Alingsås-Trollhättan Norra och Södra länken Krangatans förlängning Gång- och cykeltrafik