Om Trafikstruktur

”Antagandehandling, Kommunfullmäktige 31 oktober 2018, § 182″ 

 

Västra stambanan, extra dubbelspår reservat i bef. sträckning 

 

Tunnelreservat järnväg 

diskuterad-vagstrackning-vag-42_frilagd
 
Diskuterad vägsträckning väg 42 

 

Diskuterad vägsträckning 



Miljöprioriterad genomfart Sollebrunn 

norra-lanken_frilagd 

Norra länken 

sodra-lanken_frilagd

Södra länken
 


Krangatans förlängning
 
cykelled_frilagd-utan-bakgrund 

Cykelväg 

 

Ny cykelväg

Det övergripande trafiknätet utgörs av Västra Stambanan, väg E20, vägarna 42, 190, 180 och 1890. Den förväntade befolkningsutvecklingen med ökat antal arbetsplatser och fler bostäder förutsätter en god standard på de regionala och nationella trafikstråken och att kapaciteten och framkomligheten på dessa förbättras.

Hållbar utveckling

En väl fungerande kollektivtrafik och satsningar på utökad och förbättrad gång- och cykeltrafik är betydelsefulla både ur ekologiskt och socialt perspektiv. Färdsätten bidrar till ett mer hållbart transportsystem med mindre utsläpp. Likaså är de viktiga ur ett socialt perspektiv då de är jämlika och jämställda transportsystem som bidrar till den allmänna folkhälsan. Lokalisering av bostäder i kollektivtrafiknära lägen är därför av vikt, liksom att erbjuda goda gång- och cykelmöjligheter lokalt. En blandning av bostäder, arbetsplatser och service kan bidra till ett mer hållbart transportsystem genom kortare reslängd.

En sammanhängande gång- och cykelstruktur mellan olika områden samt mellan de olika orterna i kommunen, kan också motverka segregation och bidra till folkhälsan och social hållbarhet.


Trafikstruktur

Västra stambanan

Väg E20

Stråket Borås-Alingsås-Trollhättan

Norra och Södra länken

Krangatans förlängning

Gång- och cykeltrafik
Relaterad information
Allmänna intressen - Kommunikationer
image_pdfimage_print