Generella rekommendationer för miljö, hälsa och säkerhet
”Antagandehandling, Kommunfullmäktige 31 oktober 2018, § 182″
Hantering av dagvatten
Huvudprincipen är att dagvatten så långt möjligt ska lösas lokalt i all nybebyggelse. Inom områden där det finns separerat dag- och spillvattensystem utbyggt inom kommunalt verksamhetsområde kan dagvattnet kopplas till detta med utförande om fördröjning etc enligt anvisningar från tekniska förvaltningen.
Enskilda VA- anläggningar
Se vidare under rekommendation ”Hög skyddsnivå för enskilda avlopp”.
Häst- och djuranläggningar
Några generella riktlinjer för avstånd mellan djuranläggningar och bebyggelse anges inte. Bedömningar görs för varje enskilt fall i den aktuella planerings- och bygglovssituationen. Verksamhetens art och omfattning, lokala förhållanden som vind, topografi och vegetation och vilken typ av bebyggelsemiljö som planeras är parametrar att ta med i planeringen.
Buller och vibrationer från väg och järnväg
Kommunen tillämpar de riktvärden som fastställs av regeringen i Förordningen (2015:216) om trafikbuller vid bostadsbyggnader vid nybyggnad av bostäder. För befintlig miljö tillämpar Alingsås kommun de långsiktiga målen som anges som god miljökvalitet i infrastrukturpropositionen 1996/97:53. Undantag av riktvärdena i de långsiktiga målen kan prövas på platser i staden Alingsås centrala delar i anslutning till Resecentrum och i andra knutpunkter för kollektivtrafik, där det är angeläget att åstadkomma en tät bebyggelsestruktur med bra underlag för kollektivtrafiken. Trafikverket och Naturvårdsverkets riktvärde för miljökvalitet för vibrationer vid spårburen trafik ska tillämpas vid planläggning och lov.
Buller från vindkraftverk
Kommunen tillämpar Naturvårdsverkets riktvärden för industribuller som innebär 40 dB vid bostad och 35 dB vid planlagd fritidshusbebyggelse.
Transporter med farligt gods
Väg E20 och väg 42 är rekommenderade transportleder för farligt gods, och Västra Stambanan är prioriterad godstransportled där det är tillåtet att transportera farligt gods. Kommunen tillämpar länsstyrelsens rekommenderade riskbedömningsavstånd på 150 meter från vägen eller järnvägens kant vid planering och prövning av bebyggelse i anslutning till transportleder för farligt gods.
Rekommenderat avstånd till järnväg
Trafikverket rekommenderar ett minsta avstånd om 30 meter mellan bebyggelse och spårmitt på yttersta spåret vid prövning av bebyggelse utanför detaljplan.
Kraftledningar
För kraftledningar som ingår i det nationella respektive regionala nätet se hänsynsområde runt större kraftledning i kartan.
Geoteknik och skredrisker
Vid planering och byggande måste stabiliteten klarläggas genom geoteknisk utredning i områden där det finns risk för bristande stabilitet. Detta gäller för erosionsrisker, samt skred- och rasrisker.
Översvämning och höga vattenstånd
Kommunen tillämpar rekommendationerna i ”Stigande vatten – en handbok för fysisk planering i översvämningshotade områden”.
Rekommendationer i vindbruksplanen
Vindbruksplanen för Alingsås kommun antogs år 2011. I planen finns angivet generella rekommendationer att ta hänsyn till vid ansökningar och prövningar av gruppstationer för vindkraft och nya enstaka vindkraftverk. Rekommendationerna handlar om placering, utformning, hälsa och säkerhet och vilka särskilda hänsyn som ska tas inför prövning och etablering av nya vindkraftanläggningar.
Rekommendationer för mark- och vattenområden
Generella rekommendationer Prövning i områden utanför detaljplan Generella rekommendationer för miljö, hälsa och säkerhet Områdesvisa rekommendationer för mark- vattenområden
Relaterad information
Allmänna intressen - Miljö- och riskfaktorer Allmänna intressen - Tekniska anläggningar Alingsås kommun, Vindbruksplan, Tematiskt tillägg (2011) Boverket, Buller vid detaljplanering Länsstyrelsen, Stigande vatten – en handbok för fysisk planering i översvämningshotade områden (2011) Naturvårdsverket, Buller från vägar och järnvägar vid nybyggnation Naturvårdsverket, Riktvärden för ljud från vindkraft Trafikverket, Riktvärden för buller och vibrationer