Om Kommunikationer

”Antagandehandling, Kommunfullmäktige 31 oktober 2018, § 182″ 

 

Västra stambanan, extra dubbelspår reservat i bef. sträckning 

 

Tunnelreservat järnväg 

diskuterad-vagstrackning-vag-42_frilagd 

Diskuterad vägsträckning väg 42 

 

Diskuterad vägsträckning 

 

Miljöprioriterad genomfart Sollebrunn 

norra-lanken_frilagd 

Norra länken 

sodra-lanken_frilagd 

Södra länken 

 

Krangatans förlängning 

cykelled_frilagd-utan-bakgrund 

Cykelväg 

 

Ny cykelväg

I och med en ökande befolkning och växande stad kommer även transporterna att öka och därmed kritiska punkter i trafiksystemet att påverkas. Större satsningar på hållbara transporter i form av gång-, cykel- och kollektivtrafik skulle kunna lösa de ökade resbehoven samtidigt som hållbara transporter har stora miljö- och folkhälsomässiga fördelar.

En satsning på gång-, cykel- och kollektivtrafik innebär ett mer effektivt utnyttjande av marken, eftersom biltrafik och parkering tar mycket mark i anspråk. En utökad tågtrafik och lokal kollektivtrafik är ett sätt att bibehålla eller utöka arbetsmarknadens storlek utan att buller och luftföroreningar behöver öka i regionens städer. Invånare ska kunna ta sig till närmsta knutpunkt för kollektivtrafik med gång eller cykel, vilket ger möjlighet att dra nytta av hela regionens utbud i form av arbetstillfällen, kultur och fritid, inom ramen för ett hållbart transportsystem.

Bebyggelsestrukturen i samhället påverkar i viss grad valet av transportsätt. Närhet till många målpunkter så som arbetesplatser, service och offentliga miljöer är en viktig grund samtidigt som transportsträckan måste kännas trygg och säker. En satsning på förtätning och blandad bebyggelse ger därmed förutsättningar för gång-, cykel- och kollektivtrafiken. Ur ett socialt hållbarhetsperspektiv är gång-, cykel- och kollektivtrafiken också betydelsefull då transportsätten bidrar till mer jämlika och jämställda förutsättningar i samhället.


Kommunikationer

Gång- och cykeltrafik

Kollektivtrafik och järnväg

Vägar