Om Kommunikationer
”Antagandehandling, Kommunfullmäktige 31 oktober 2018, § 182″
Västra stambanan, extra dubbelspår reservat i bef. sträckning
Tunnelreservat järnväg
Diskuterad vägsträckning väg 42
Diskuterad vägsträckning
Miljöprioriterad genomfart Sollebrunn
Norra länken
Södra länken
Krangatans förlängning
Cykelväg
Ny cykelväg
I och med en ökande befolkning och växande stad kommer även transporterna att öka och därmed kritiska punkter i trafiksystemet att påverkas. Större satsningar på hållbara transporter i form av gång-, cykel- och kollektivtrafik skulle kunna lösa de ökade resbehoven samtidigt som hållbara transporter har stora miljö- och folkhälsomässiga fördelar.
En satsning på gång-, cykel- och kollektivtrafik innebär ett mer effektivt utnyttjande av marken, eftersom biltrafik och parkering tar mycket mark i anspråk. En utökad tågtrafik och lokal kollektivtrafik är ett sätt att bibehålla eller utöka arbetsmarknadens storlek utan att buller och luftföroreningar behöver öka i regionens städer. Invånare ska kunna ta sig till närmsta knutpunkt för kollektivtrafik med gång eller cykel, vilket ger möjlighet att dra nytta av hela regionens utbud i form av arbetstillfällen, kultur och fritid, inom ramen för ett hållbart transportsystem.
Bebyggelsestrukturen i samhället påverkar i viss grad valet av transportsätt. Närhet till många målpunkter så som arbetesplatser, service och offentliga miljöer är en viktig grund samtidigt som transportsträckan måste kännas trygg och säker. En satsning på förtätning och blandad bebyggelse ger därmed förutsättningar för gång-, cykel- och kollektivtrafiken. Ur ett socialt hållbarhetsperspektiv är gång-, cykel- och kollektivtrafiken också betydelsefull då transportsätten bidrar till mer jämlika och jämställda förutsättningar i samhället.
Kommunikationer
Gång- och cykeltrafik Kollektivtrafik och järnväg Vägar