Buller och vibrationer
”Antagandehandling, Kommunfullmäktige 31 oktober 2018, § 182″
Kommunens viljeinriktning vid planering
- Insatser ska göras för att minska störningarna utmed bullerutsatta stråk.
- Nya bostäder utanför detaljplan bör placeras på att sådant avstånd från väg och järnväg att riktvärden för buller och/eller vibration inte överskrids
- Ny detaljplan ska utformas på ett sådant sätt att ny bostadsbebyggelse inte blir utsatt för buller och vibrationer som överskrider riktvärdena.
Buller från väg- och järnvägstrafik
De mest betydande källorna till bullerstörningar inom Alingsås kommun orsakas av bil- och järnvägstrafiken.
Det finns många sträckor utefter det allmänna vägnätet såväl i Alingsås som i orterna utanför staden där bullernivåerna överstiger de av riksdagen fastställda. Eftersom det fortfarande återstår att åtgärda sträckor där bullervärdena överskrider 65 dB(A) i fasad till bostäder, är det dessa som prioriteras i första hand. Så höga bullernivåer förekommer utefter Västra Stambanan, väg E20 och väg 180, samt utefter vissa avsnitt i det kommunala vägnätet.
De riktvärden som fastställts av regeringen i Förordningen (2015:216) om trafikbuller vid bostadsbyggnader ska i första hand tillämpas vid nybyggnad av bostäder i kommunen. För befintlig miljö tillämpar Alingsås kommun de långsiktiga målen som anges som god miljökvalitet i infrastrukturpropositionen 1996/97:53.
Vibrationer från järnvägstrafik
Banverket och Naturvårdsverket har 2006 tagit fram publikationen Buller och vibrationer från spårburen linjetrafik – Riktlinjer och tillämpning. Enligt riktlinjerna för vibrationer bör 0,4 mm/s (RMS 1-80 Hz) inte överskridas i utrymmen där människor stadigvarande vistas, exempelvis permanentbostäder, fritidsbostäder och vårdlokaler. Nivån bör därför klaras när ny bebyggelse uppförs vid järnvägen. Några riktvärden för kombinationen av buller och vibrationer finns inte i dagsläget. Spridningen av vibrationer påverkas av geotekniska förhållanden och blir kraftigare på lerjordar och andra finkorniga jordar. Byggnaders grundläggning har betydelse för hur vibrationen kan dämpas eller förstärkas. Alingsås kommun har några av Sveriges mest vibrationskänsliga områden, varav ett är området nordväst om Alingsås station.
Miljö- och riskfaktorer
Miljöskydd Buller och vibrationer Risker Verksamheter som kräver särskild hänsyn Klimat Översvämningsrisk Erosion, skred- och rasrisk
Relaterad information
Boverket, Regler och riktvärden för buller Naturvårdsverket, Riktlinjer för buller från vägar och järnvägar vid nybyggnationer Trafikverket, Riktvärden för buller och vibrationer