Gång- och cykeltrafik

”Antagandehandling, Kommunfullmäktige 31 oktober 2018, § 182″ 

Kommunens viljeinriktning vid planering

• Gång- och cykeltrafikens huvudnät bör bestå av separerade gång- och cykelvägar.
• Gång- och cykelvägar ska byggas ut till alla nya bostadsområden, arbetsplatser och skolor i staden och orterna.
• Gång- och cykelstråken bör dras den kortaste, snabbaste och mest naturliga vägen. Barriäreffekter som järnvägar och hårt trafikerade vägar som leder till hinder för gång- och cykeltrafikanter ska minska genom attraktiva passager.
• Det ska kännas tryggt och säkert för både gång- och cykeltrafikanter att ta sig fram. Trafiksäkerhet och tillgänglighet för fotgängare och cyklister ska prioriteras i trafikplaneringen i staden och orterna.
• Nya cykelvägar för cykelturism och arbetspendling mellan samtliga större orter i kommunen, samt till Lerum, Sjövik och Nossebro ska på sikt byggas.
• Fler cykelparkeringar ska planeras i närheten av målpunkter i kommunen.


cykelled_frilagd-utan-bakgrund 

Cykelväg

 

Ny cykelväg

I Alingsås kommun ska gångtrafiken vara ett av de prioriterade transportsätten och andelen transporter utförda via gång ska öka. Gångtrafik ger inte upphov till några utsläpp, förebygger folkhälsoproblem och har stora sociala värden.

Staden är väl lämpad för gångtrafik på grund av de relativt korta avstånden till centrum och andra målpunkter. Västra Stambanan och E20 utgör dock stora barriärer för gångtrafikanter i Alingsås. De fåtal ställen som finns att ta sig över eller under både Västra Stambanan och E20 minskar tillgängligheten för fotgängarna. Även Säveån, väg 42, 190 och 180 utgör hinder för gångtrafikanter i kommunen.

Stora delar av Alingsås stad har väl utbyggda cykelvägar och vid alla tågstationer i kommunen finns cykelparkeringar. Även för cyklister är järnvägen och större bilvägar barriärer och minskar framkomligheten.

Framtida utveckling

För att öka antalet gångtrafikanter och underlätta för de som redan använder gång som transportsätt behövs säkra och gena gångvägar. Gångnäten ska vara sammanhängande och gång- och cykeltrafiken ska separeras i så hög grad som möjligt. Gångvägarna ska också vara trygga, fysiskt tillgängliga och visuellt attraktiva. En satsning på gångtrafiken till förmån för bilen har stor betydelse för stadsmiljön och en orts attraktivitet. Stadsrummet blir mer levande och inbjudande samtidigt som buller, vibrationer och luftföroreningar minskar.

Gångvägar ska byggas ut till alla nya bostadsområden och arbetsplatser i Alingsås. Den anlagda vägen för gång- och cykeltrafiken ska vara den kortaste, snabbaste och mest naturliga. För att få ett mer attraktivt gångnät behöver flera barriärer åtgärdas. E20 och Västra Stambanan är två stora barriärer i Alingsås stad. Planering för att minska barriären av E20 och Västra Stambanan pågår.

Alingsås stad har som målbild att vara en cykelstad. Cykelvägar ska byggas ut till nya bostadsområden och arbetsplatser i Alingsås. Cykelvägnätet mellan orterna bör byggas ut och på sikt binda samman samtliga av kommunens större orter. Cykelvägnätet bör även byggas ut mellan Ingared/Norsesund och Lerum, mellan Brobacka och Sjövik i Lerums kommun samt mellan Stora Mellby och Nossebro.  Hela sträckan Anten-Gräfsnäs-Sjövik kan utvecklas för såväl arbetspendling som cykelturism, där befintliga mindre vägar kan länkas samman till en cykelled med Gräfsnäs slottspark och museijärnvägen som målpunkter för turismen.

Trafiksäkerhet och tillgänglighet för cyklister ska vara hög. I Alingsås stad ska utbyggnaden av cykelvägnätet ske enligt gällande trafikplan för Alingsås stad. Attraktiva cykelvägar är av stor vikt för ett jämlikt transportrum. Vid planering av cykelvägar ska särskild hänsyn tas till siktlinjer, läge för planteringar, belysning m m med avseende på trygghetsaspekter för olika gruppers varierande förutsättningar och behov.

En tät bebyggelsestruktur och trygga, attraktiva offentliga miljöer är viktigt för att uppnå ett större resande med cykel vilket i sin tur bidrar till en bättre folkhälsa. Fler cykelvägar som dras den kortaste, snabbaste och mest naturliga vägen kan minska känslan av barriärer. Bra gång- och cykelvägar till skolor är viktig för att fler barn ska kunna ta sig till skolan på egna ben på ett tryggt och säkert sätt. Detta kan leda till att trafiksituationen runt skolorna förbättras när färre barn lämnas och hämtas med bil.

För att kunna möta en ökad cykeltrafik behövs även satsningar på fler cykelparkeringar i närheten av målpunkter i kommunen.


Kommunikationer

Gång- och cykeltrafik

Kollektivtrafik och järnväg

Vägar
Relaterad information
Mark- och vattenanvändning - Trafikstruktur - Gång- och cykeltrafik

Alingsås kommun, Trafikplan (2012)

Alingsås kommun, Trygghet ur jämställdhetsperspektiv (2010)