Kollektivtrafik och järnväg

”Antagandehandling, Kommunfullmäktige 31 oktober 2018, § 182″ 

Kommunens viljeinriktning vid planering

• I planeringen ska förutsättningar för en god kollektivtrafik säkerställas. Gatans framkomlighet för bussar och trygghetsaspekter är exempel på viktiga faktorer att planera för.
• Bebyggelse i goda kollektivtrafiklägen ska eftersträvas. Det ska i annat fall finnas en god kollektivtrafikförsörjning till nya bostads- och arbetsområden.
• Gångavståndet till hållplatser i kollektivtrafiken ska vara maximalt 450 meter för minst 80 % av Alingsås befolkning.
• I planeringen tas hänsyn till en framtida utbyggnad av Västra Stambanan i något eller flera av följande alternativ:

– Ett parallellt fyraspår längs Västra Stambanan i befintlig sträckning, ca 50 meter på ömse sidor om befintligt spår reserveras

– En sträckning öster om Västra Bodarna

– En järnvägstunnel under staden

• Kommunen vill skapa förutsättningar för nya framtida stationslägen vid Lövekulle-Stadsskogen och i Sävelund-Bälinge. I Sävelund-Bälinge ska det också inrymmas en framtida godsterminal.
• Stationsområden ska utvecklas som knutpunkter.
• Samåkningsparkeringar ska anordnas som ett alternativ till kollektivtrafiken.




Västra stambanan, extra dubbelspår reservat i bef. sträckning



Tunnelreservat järnväg

Resor med kollektiva färdmedel har ökat kraftigt såväl till målpunkter inom som utanför kommunen. Den största ökningen av antalet resande har skett med pendeltågslinjen på Västra Stambanan mellan Alingsås och Göteborg.

Den idag tvåspåriga Västra Stambanan mellan Göteborg och Stockholm är en av Sveriges viktigaste och mest trafikerade järnvägssträckningar och är av riksintresse för kommunikation. Dessutom bedrivs omfattande godstrafik på banan varav en del utgörs av farligt gods. Pendeltågstationer finns förutom i Alingsås också i Västra Bodarna och Norsesund.

Turtäthet

I kommunen är turtätheten och tillgången till kollektivtrafik varierande. Såväl linjesträckningar som turtäthet kan snabbt förändras över tiden. Det finns i dagsläget goda kollektivtrafikförbindelser mellan Göteborg och Alingsås och vidare mot Vårgårda på Västra Stambanan och mellan Sollebrunn och Alingsås via Gräfsnäs med buss. Bussförbindelserna mot Borås är något sämre. Turtätheten från Sollebrunn till Trollhättan, Nossebro och Vårgårda är låg, vilket medför att många arbetspendlar med bil på dessa sträckor.

Närtrafik

Den som vill eller behöver åka kollektivtrafik mellan landsbygd och tätort, men saknar linjelagd kollektivtrafik på nära håll, kan använda sig av så kallad Närtrafik. Då kan man ringa beställningscentralen och beställa en samordnad resa med taxi.

Framtida utveckling

Antalet resor med kollektivtrafiken ska öka i kommunen och i regionen. I K2020 formulerades målbilden att 40 % av resorna ska ske med kollektivtrafik år 2025. Detta innebär en fördubbling av resandet med kollektivtrafik och att den förväntade resandeökningen i persontrafiken uteslutande ska ske med kollektivtrafik. För att uppnå målbilden måste buss- och pendeltågstrafiken utvecklas med högre turtäthet, bättre tillgänglighet och större tillförlitlighet. Även åtgärder såsom översyn av restider, framkomlighetsåtgärder och lokala marknadsföringsåtgärder är viktiga. Utvecklingen av kollektivtrafik behöver ske i samverkan mellan Västtrafik och kommunen för att öka attraktiviteten för hållbara resvanor. En fungerande kollektivtrafik i hela kommunen har stora sociala värden. Landsbygdstrafiken bör anpassas till skol- och arbetstider för att kunna vara ett fungerande alternativ.

För att förbättra förutsättningarna för ett ökat resande med hållbara transporter ska huvuddelen av den nya bebyggelsen tillkomma inom gång- och cykelavstånd från stationslägena. Där kollektivtrafikförsörjningen idag är god är det lämpligt med en förtätning av bebyggelsen. Det bör i annat fall finnas god kollektivtrafikförsörjning till nya bostads- och arbetsområden.

Tillgängligheten till hållplatser är viktig för att kollektivtrafiken ska vara ett fungerande alternativ för alla. God sikt och belysning runt hållplatser ökar trygghetskänslan. Gångavståndet till hållplatser i kollektivtrafiken ska vara maximalt 450 meter för minst 80 % av Alingsås befolkning.

Fler samåkningsparkeringar bör även anordnas för att kunna vara ett fungerande alternativ och komplement till kollektivtrafiken.

Extra dubbelspår

För att nå målen i K2020 behöver pendeltågstrafiken från Alingsås till Göteborg utökas till fyra turer i timmen under högtrafik. Detta förutsätter att det tillkommer ett ytterligare dubbelspår på sträckan för att lösa kapacitetsproblemen.

Som alternativ till ett nytt parallellt dubbelspår föreslås en tunnel under staden och ett nytt spår öster om Västra Bodarna. Fördelar med en dragning av spåret öster om Västra Bodarna samt en tunnel under staden är dels att hastigheten på banan skulle kunna ökas, dels att godstrafiken skulle kunna ledas utanför tätt bebyggda områden. En utbyggnad skulle också öka framkomligheten för sträckan Alingsås-Vårgårda och vidare regionalt. Fördjupade studier kring alla alternativen måste göras.

Mark reservaras för ett extra dubbelspår längs Västra Stambanans befintliga sträckning med 50 meter på ömse sidor om befintligt spår.

Stationer och terminaler

Nya stationer föreslås i Lövekulle-Stadsskogen samt i Sävelund-Bälinge. Vid Alingsås station finns ett nytt vändspår, och området ska även utvecklas med fler pendelparkeringar och en ytterligare gång- och cykeltunnel, för att bättre knyta ihop norra och södra sidan av järnvägen.

I Lövekulle-Stadsskogen har mark reserverats för en ny station vid Västra Stambanan.

I Sävelund-Bälinge föreslår kommunen en knutpunkt för kollektivtrafiken med hållplats för buss och tåg, samt pendelparkering för bil och cykel. Stationen kan möjliggöra arbetspendling till verksamhetsområdet samt fungera som ett stationsalternativ för invånare i Alingsås östra delar. En framtida möjlighet till godshantering bör även utredas i Sävelund-Bälinge, exempelvis i form av ett stickspår där omlastning kan ske från lastbil till tåg.

Antalet stationer på sträckan Alingsås-Göteborg har dock nått sin kapacitet och ytterligare stationer kräver en utbyggnad till fyraspår. En kapacitetshöjning på Västra Stambanan är därmed av stor prioritet för kommunen.


Kommunikationer

Gång- och cykeltrafik

Kollektivtrafik och järnväg

Vägar
Relaterad information
Lokal trafikförsörjningsplan för kollektivtrafiken i Alingsås kommun till år 2010