Vägar
”Antagandehandling, Kommunfullmäktige 31 oktober 2018, § 182″
Kommunens viljeinriktning vid planering
- Väg 190 ska utvecklas med bättre kollektivtrafikmöjligheter regionalt.
- I planeringen ges förutsättningar för en alternativ sträckning av väg 42 söder om Magra.
- Mark reserveras för eventuell framtida utbyggnad av vägförbindelsen Krangatans förlängning.
- Norra Länken ska planeras som en förbindelse mellan väg 1890 och väg E20.
- Södra Länkens roll och utformning ska studeras närmare.
- Väg 180 mellan Borås och Alingsås ska få högre standard för att öka trafiksäkerheten.
- Barriäreffekterna av E20 ska minska.
Diskuterad vägsträckning väg 42
Diskuterad vägsträckning
Miljöprioriterad genomfart Sollebrunn
Norra länken
Södra länken
Krangatansförlängning
E20 är av riksintresse för kommunikation och primär transportled för farligt gods. Vägen utgör en viktig förbindelse mellan Stockholm, Göteborg och vidare söderut till Malmö och Köpenhamn. Vägens standard och kapacitet är bitvis för låg i förhållande till antalet och arten av transporter, där en stor del är tung trafik.
Riksväg 42, mellan Trollhättan och Borås via Sollebrunn och Vårgårda är också av riksintresse för kommunikation och primär transportled för farligt gods. Vägen har en särskild betydelse som förbindelse mellan regionala centra. Vägarna 180 (Borås-Alingsås-Brobacka) och 190 (Göteborg-Sollebrunn-Nossebro) är primära länsvägar, medan väg 1890 är en sekundär länsväg.
Stråkstudier
I den Regionala planen för transportinfrastrukturen i Västra Götaland 2014-2025 redovisas åtgärder för nio olika vägstråk i det regionala vägnätet. Tre av stråken berör Alingsås; Stråk 9, Stråk 8 och Stråk 3. Stråk 3 berör E20 genom Alingsås och Stråk 8 berör väg 190 mellan Göteborg och Sollebrunn. Stråk 9 är vägarna 180, 1890 och 42 som knyter ihop Borås-Alingsås-Trollhättan.
Framtida utveckling
Stråk 9
Syftet med att utveckla stråket är att de regionala arbetsmarknaderna för Borås, Alingsås och Trollhättan skulle knytas samman bättre och förstoras. Förbättringar i stråket skulle också förbättra tillgängligheten till högre utbildning för befolkningen i stråkkommunerna. Förslag på möjliga åtgärder för stråket handlar bland annat om att öka kollektivtrafikens framkomlighet samt trafiksäkerhetshöjande åtgärder och standardhöjningar av vägarna. En åtgärdsvalsstudie för stråk 9 avslutades 2017 och syftade till att hitta mindre åtgärder i stråket som förbättrade förutsättningarna för arbets- och studiependling med bil och buss.
Förbättrad vägstandard på väg 180
Förbättrande åtgärder behöver genomföras på väg 180, sträckan Alingsås – Borås menar kommunen. Standarden på vägnätet är bitvis låg, med hastighetsbegränsningar på många sträckor, vilket innebär att restiderna med bil och kollektivtrafik är relativt långa i förhållande till avståndet.
Södra Länken
Södra Länken är en trafikled som kommunen i framtiden ser ska förbinda väg E20 med väg 180 i staden Alingsås södra delar, genom eller söder om det föreslagna utbyggnadsområdet Rosendal. Trafikleden är tänkt att ha funktionen som en huvudgata i det lokala trafiksystemet med uppgift att trafikmata det nya bostadsområdet och ge en smidig förbindelse mellan Stadsskogen och Rosendal. En förstudie genomfördes 2016 och ett vägreservat finns inlagt i översiktsplanens rekommendationskarta.
Södra Länken skulle också kunna få en viktig avlastande funktion i det regionala vägsystemet i samband med utvecklingen av Stråk 9. Södra Länken skulle då kunna avlasta stadens sydöstra delar från tung och genomgående trafik. Detaljerad utformning och vilken roll Södra Länken kan få behöver studeras närmare när det blir aktuellt att planera Rosendalsområdet i sin helhet eller i en ny trafikstrategi för kommunen.
Norra Länken
Norra Länken ska vara en förbindelse mellan väg 1890 och E20. Vägens funktion ska vara att leda bort transporter av farligt gods, tung trafik och en generell ökad trafikmängd från Vänersborgsvägens centrala delar av staden. Om arbetet med Stråk 9 leder till en standardhöjning av vägarna kan den totala trafikmängden och den tunga trafiken komma att öka genom Alingsås med ökade störningar som följd, om inte trafikavlastande åtgärder genomförs. Tvärförbindelsen Norra Länken kan ge en sådan avlastande funktion.
Norra Länken ska även öka tillgängligheten till och mellan såväl det nya planerade verksamhetsområdet i Bälinge utmed E20 som det befintliga industriområdet i Sävelund. På så sätt kan barriärerna av Västra Stambanan och Säveån minska för transporter mellan de två verksamhetsområdena som ligger på var sin sida, och verksamhetsområdena knytas ihop på ett tydligare sätt.
Vägförbindelse Krangatans förlängning
Även en vägförbindelse mellan Borgen-Sävelund skulle kunna öka tillgängligheten till och mellan verksamhetsområdena samt möjliggöra ytterligare en koppling över Västra Stambanan och Säveån vilka är stora hinder i dagens trafiksituation.
Väg 42
Väg 42 genom Magra och Sollebrunn medför idag stora trafikstörningar. Kommunen föreslår en ny vägsträckning för väg 42 söder om Magra, istället för nuvarande genomfart, en ny sträckning skulle avlasta Magra från genomfartstrafik och leda till en bättre trafik- och boendesituation. I annat fall bör nuvarande sträckning genom Magra anordnas mer trafiksäkert för alla trafikanter.
Genom Sollebrunn redovisas väg 42 som en miljöprioriterad genomfart med trafiksäkerhetsåtgärder så som hastighetsbegränsningar.
Stråk 8 Kungsbacka-Göteborg-Alingsås (Sollebrunn)
Stråk 8 berör väg 190 genom Alingsås kommun. En utveckling av Stråk 8 genom bättre kollektivtrafik och trafiksäkrare vägar planeras för att ge en ökad och hållbar arbetspendling samt ge en bättre tillgänglighet till högre utbildning. Utmed väg 190 pågår även projekten Retrovägen och LAB 190.
Planerade och utförda åtgärder för E20
Planering av en etappvis ombyggnad av väg E20 har pågått under lång tid. Projektet har delats upp i fyra sträckor genom Alingsås kommun; Tollered-Alingsås, Genomfart Alingsås, Kristineholm-Bälinge och Alingsås-Vårgårda (Bälinge-Hjultorp) med vägsträckning ”Gisslantorps skog”. E20 utgör idag en stor barriär som korsar både stad och landskapet. Stort fokus ska ligga på möjligheterna att minska barriäreffekterna av E20 för gång- och cykeltrafikanter och öka trafiksäkerheten. En ombyggnad med stort fokus på gång- och cykeltrafikanter skulle medföra stora samhällsekonomiska vinster. Även barriäreffekten för djur bör minskas genom exempelvis faunabroar eller ekodukter där djuren kan ta sig över eller under.
Kommunikationer
Gång- och cykeltrafik Kollektivtrafik och järnväg Vägar
Relaterad information
Västra Götalandsregionen, Regional plan för transportinfrastrukturen 2014-2025