Alingsås i regionen
”Antagandehandling, Kommunfullmäktige 31 oktober 2018, § 182″
Västra Götalandsregionen
Vision Västra Götaland – Det goda livet
Den gemensamma utgångspunkten för hur Västra Götaland ska utvecklas för att vara en attraktiv region att bo och verka i är Vision Västra Götaland – Det goda livet. Visionen beskriver vad ett gott liv innebär för invånarna i Västra Götaland. Vägen dit förutsätter en hållbar utveckling i tre dimensioner – den ekonomiska, den ekologiska och den sociala.
VG2020-strategin
VG2020-strategin är regionens gemensamma styrdokument som syftar till att stärka Västra Götaland som en attraktiv, ansvarsfull och internationellt konkurrenskraftig kunskapsregion.
Andra planer, strategier och program för Västra Götalandsregionen
Handlingsprogram för hållbar utveckling 2013-2016 (2016), Folkhälsopolitisk policy (2009), Klimat 2030 (2017), Kulturstrategi (2012), Policy för västra götalandsregionens arbete med mänskliga rättigheter (2015), Miljöprogram (2011), Miljöplan 2017-2020 (2016), Policy för jämställdhet och mångfald (2012), Tillgängliga och användbara miljöer (2015), Regionalt trafikförsörjningsprogram Västra Götaland (2016), Regional plan för transportinfrastrukturen i Västra Götaland 2014-2025 (2014), Västra götalandsregionens program för hållbara transporter 2017-2020 (2016).
Andra planer, strategier och program för Västra Götalandsregionen
Handlingsprogram för hållbar utveckling 2013-2016, Folkhälsopolitisk policy (2009), Klimatstrategi, Kulturstrategi (2012), Miljöprogram (2011), Policy för jämställdhet och mångfald (2012), Tillgängliga och användbara miljöer (2010), Trafikförsörjningsprogram (2012), Regional plan för transportinfrastrukturen i Västra Götaland 2014-2025 (2014).
Göteborgsregionen, GR
Alingsås kommun ingår i Göteborgsregionens kommunalförbund GR, en samarbetsorganisation för 13 kommuner i Västsverige. Samarbetet inriktas mot arbetsmarknad, utbildning, sociala frågor samt miljö- och samhällsbyggnad.
Med utgångspunkt från Västra Götalandsregionens framtagna vision för regionen ”Det goda livet” beslöt GR 2006 att anta gemensamma mål och strategier för en hållbar utveckling i regionen. Fem mål och strategiområden identifierades:
- Stimulera en fortsatt befolkningstillväxt
- Stärka kvaliteterna
- Skapa en långsiktigt hållbar regional struktur
- Utveckla en långsiktigt hållbar infrastruktur med attraktiv kollektivtrafik
- Fördjupa samarbetet
Ett antal mål är kopplade till varje strategiområde. Arbetet med K2020 var en del i strategin att utveckla en långsiktigt hållbar infrastruktur med attraktiv kollektivtrafik. En annan åtgärd som föreslogs var att ta fram en strukturbild för en långsiktigt hållbar utveckling av Göteborgsregionen.
Göteborgsregionens strukturbild
Alingsås kommun är en del av Göteborgsregionen och ingår i Göteborgsregionens Kommunalförbund (GR). De ingående kommunerna har beslutat om en planeringsinriktning enligt en gemensam strukturbild för en långsiktig hållbar region. Strukturbilden visar huvuddragen i hur bebyggelse, grönstruktur och infrastruktur ska utvecklas i Göteborgsregionen. Varje kommun har ett lokalt ansvar för hur strukturbilden följs i planeringen.
Strukturbilden innebär att bebyggelseutvecklingen i regionen i huvudsak ska ske i Göteborgs stad och i orter med stationsläge vid järnvägarna som leder in mot Göteborg.
Sammanhängande stora landsbygdsområden i forma av gröna kilar ska tas tillvara för friluftslivet och som naturresurs. Särskild uppmärksamhet ska, enligt strukturbilden, ägnas åt mötet mellan tätortsområden och landsbygd/grönområden.
Strukturbilden pekar ut Alingsås stad och orten Västra Bodarna som två knutpunkter för bebyggelseutveckling inom Alingsås kommun. Förhållandet mellan kommunens olika delar vad avser bebyggelseutveckling och övrig mark- och vattenanvändning är frågor som belyses i översiktsplanen.
K2020
K2020 syftar till att skapa en gemensam framtidsbild för utvecklingen av kollektivtrafiken och ligger till grund för Göteborgsregionens kollektivtrafikprogram. Målet är att minst 40 procent av resorna ska ske med kollektivtrafik år 2025, vilket innebär en fördubbling av andelen kollektivtrafikresor jämfört med år 2007, då målbilden antogs.
Översiktsplanens koppling till strukturbilden
För Alingsås kommun och denna översiktsplan är det främst de delar av överenskommelsen som handlar om huvudstråken och de regionala gröna kilarna som uppmärksammas och får påverkan på planens förslag till markanvändning.
Huvudstråken
Huvudstråken bestäms av järnvägarna som leder in mot Göteborg, vilket i Alingsås kommun är Västra Stambanan. Stråken innefattar de orter som ligger längs med eller i nära anslutning till dessa banor. Göteborgsregionen ska enligt strukturbilden verka för att stråken försörjs med en attraktiv och kraftfull pendel- och regiontågstrafik.
Utefter stråken ska bostadsbyggande i första hand ske i lägen där det finns förutsättningar för att gå eller cykla till en pendelstation, helst inom en kilometer från stationsläget. I områden som ligger på ett större avstånd än en kilometer bör redan från första inflyttning finnas en god kollektivtrafik till stationsläget.
I stationsnära lägen bör det etableras handel, arbetsintensiva företag eller serviceinrättningar som har ett större upptagningsområde än den egna orten eller kommundelen.
Strukturbilden pekar ut Alingsås stad och orten Västra Bodarna som två knutpunkter för bebyggelseutveckling inom Alingsås kommun. Orten Ingared i Alingsås kommun har en stark koppling till stationsläget Norsesund i Lerums kommun. Också övriga orter i kommunen, som inte ligger i direkt anslutning till stationslägen på Västra Stambanan är beroende av utveckling för en god kollektivtrafik och bibehållen service.
De gröna kilarna
De regionala gröna kilarna utgörs av de större sammanhängande skogs- och jordbrukslandskap som når djupt in mot det sammanhängande stadsområdet. Alingsås kommun berörs av de två utpekade gröna kilarna Delsjön-Härskogen samt Risveden-Vättlefjäll. De gröna kilarna ska enligt överenskommelsen tas till vara och utvecklas. Särskild uppmärksamhet ska ägnas åt markanvändningen i mötet mellan tätortsområden och landsbygd och/eller grönområden. I strukturbilden beskrivs de grönkilarna allmänt enligt nedan:
”De större sammanhängande grönområdena bidrar till Göteborgs-regionens attraktionskraft, varför de är av betydande gemensamt intresse. I de gröna kilarna finns även jord- och skogsbruk, i många fall med stora kulturhistoriska värden. Naturen är en omistlig tillgång för ett rikt friluftsliv som ger oss ro och möjlighet till återhämtning. Den erbjuder möjligheter till rekreation, lek, naturupplevelser, naturpedagogik och odling. Vidare spelar sammanhängande grönområden en viktig roll för att skapa förutsättningar för bevarande av biologisk mångfald. Grönområdena fyller också en funktion som lokala klimat- och miljöförbättrare”.
Den gröna kilen för Delsjön – Härskogen
Göteborgsregionen har tillsammans med de fem medlemskommuner som ingår i grönkilen Delsjön-Härskogenkilen, drivit ett gemensamt projekt för att öka kunskaperna om kilens värden. Övriga kommuner som ingår i kilen förutom Alingsås är Göteborg, Härryda, Lerum och Partille. Erfarenheterna från projektet ska användas i regionens andra gröna kilar och utgöra ett underlag för framtida prioriteringar.
Samverkansbehovet i de gröna kilarna är viktigt med tanke på det exploateringstryck som finns. Med ökad dialog och kunskap kan bebyggelse- och trafikplanering bättre integreras med arbetet att värna och utveckla den gröna kilens värden.
Mål, vision och strategi
Vision 2019 Kommunala mål Strategier Hållbar utveckling Alingsås i regionen Övriga kommunala styrdokument
Relaterad information
Göteborgsregionens kommunalförbund, Delsjön-Härskogen, pilotprojekt i en grön kil (2016) Grusförsörjningsplan för Göteborgsregionen (2008) Göteborgsregionens kommunalförbund, Kollektivtrafikprogram för Göteborgsregionen (2008) Västra Götalandsregionen, Folkhälsopolitisk policy Västra Götaland (2009) Västra Götalandsregionen, Klimatstrategi för Västra Götaland Västra Götalandsregionen, Kulturstrategi för Västra Götaland (2012) Västra Götalandsregionen, Miljöprogram för Västra Götalandsregionens verksamheter 2014–2016 (2011) Västra Götalandsregionen, Policy för jämställdhet och mångfald (2012) Västra Götalandsregionen, Regional plan för transportinfrastrukturen i Västra Götaland 2014-2025 (2014) Västra Götalandsregionen, Tillgängliga och användbara miljöer (2018) Västra Götalandsregionen, Trafikförsörjningsprogram för Västra Götaland (2012) Västra Götalandsregionen, Vision Västra Götaland (2005) Västra Götalandsregionen, Strategi för tillväxt och utveckling i Västra Götaland 2014-2020 (2013)